DAG 10: DONDERDAG 10-12-2020

Steeds wat sneller loopjes!

Dag 10 van onze kalender staan in het teken van climaxloopjes. Loop vandaag tussen de 8 en 12 maal climaxloopjes van 2,5 minuten of 400 meter. 

Loop 10 tot 15 minuten warm, doe een aantal vertrouwde losmaakoefeningen en 2 tot 3 versnellingsloopjes voordat je aan je eerste climaxloop begint. 

Loop je het liefst op tijd, dan duren je climaxloopjes twee en een halve minuut. Deze deel je op in 45 seconden tempo 1, 45 seconden tempo 2, 35 seconden tempo 3 en 25 seconden tempo 4. Vervolgens zak je terug naar tempo 1 (actief herstel) en begin je direct met de volgende climaxloop. 

Vind je het leuk om op afstand te lopen, dan ga je uit van een 400 meter durende climaxloop, waarbij de eerste 100 meter in tempo 1 gaat, de volgende 100 in tempo 2, daarna 100 in tempo 3 om te eindigen met 100 meter tempo 4. Vervolgens zak je terug naar tempo 1 (actief herstel) en begin je met de volgende 400 meter.

 

De kunst van deze climaxloopjes is om in die vier verschillende tempo's te blijven lopen, waarbij het verschil in intensiteit goed merkbaar moet zijn. Belangrijkste hierbij is dat je je tempo 1 goed kiest, zodat er nog drie versnellingen boven kunnen zitten. Lukt dat, dan voelt de 4e versnelling als vliegen!

Het aantal herhalingen bepaal je zelf. Geef niet te snel op en ga ervoor!

Maar: blijf wel luisteren naar je lichaam. Voel je pijntjes die je niet herkent, doe je het een tandje rustiger.    

Handvat nodig voor de tempo's? Bekijk dag 2 van deze kalender nog eens.

Na je laatste climaxloop, rustig uitlopen, nagenieten en trots zijn op jezelf.

 

Zit donderdag niet in je vaste trainingsroutine? Verschuif hem na de dag waar het je uit komt. 

Veel succes en plezier en tot morgen op dag 11!